donderdag 18 oktober 2012

Boete en bezwaar

In mijn vorig stukje (Boete, label "verkeer" d.d. 15 juli jl.) mocht ik de ontvangst van een boete melden. Gezien de hoogte, de situatie, mijn argumenten heb ik bezwaar aangetekend. Inmiddels is het (door velen voorspelde) antwoord binnen.


Beroepsmatig schrijf ik toch regelmatig bezwaarschriften. Van onze overheid, in dit geval meestal de Belastingdienst, wordt er in het algemeen inhoudelijk, correct en refererend aan de wet gereageerd. Zoals het hoort en gewoon goed fatsoen.


Zo niet kennelijk bij het "Ministerie van Veiligheid en Justitie". Ruim drie maand later ontvang je een antwoord, die door een Marsmannetje of iemand van een andere planeet lijkt te zijn geschreven. Met geen woord wordt er ingegaan op de aangevoerde argumenten, de situatie in de spits daar in Groningen en de rest van mijn verdediging in het bezwaarschrift. Toch zijn er inmiddels extra "70 km"-borden bijgeplaatst. Toeval?

Een beschamende en niet verwachte reactie in mijn ogen van onze overheid, hetgeen zeker eens bij de Nationale Ombudsman zou kunnen worden aangekaart.  En waarschijnlijk succesvol. Het is alleen de lange weg, die je dan moet aflopen met veel negatieve energie gedurende lange tijd en dat is het me allemaal niet waard.

Geijkt
Het (standaard-) antwoord in de brief is, dat de apparatuur is geijkt, alsmede de verbalisant en het bezwaar daarom ongegrond wordt verklaard. Kafkaësk bijna. Geen woord over iets van de inhoud van mijn brief. Triest!

Wikipedia:
 Kafka is vooral bekend als schrijver van de romans Het Proces en Het Slot alsmede de novelle De Gedaanteverwisseling. Zijn werk omvat echter veel meer, en lijkt zich te kenmerken door een nachtmerrieachtige, onheilspellende sfeer (als Kafkaesk bekend geworden) waarin de bureaucratie en de onpersoonlijke maatschappij steeds meer greep krijgen op het individu. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...