zaterdag 21 april 2012

Schaakclub Ten Boer bezorgt tegenstander Sissa kampioenschap.


Alleen winst in de achtste ronde tegen koploper Sissa 2 zou de Schaakclub Ten Boer nog een kans geven op het kampioenschap. Bovendien zou Sissa dan nogmaals moeten verliezen in de slotronde. Het heeft niet zo mogen zijn.
Vrijdag 20 april toog het team richting Denksportcentrum Jannes van der Wal in Groningen. Hopelijk zouden de Ten Boersters het op papier sterkere Sissa een warme en spannende avond bezorgen.

Toen na de openingsfase een rondje langs de borden werd gemaakt, zag ik tot mijn eigen verbazing dat bij alle teamleden acceptabele tot goede stellingen op het bord stonden.. Met name aan de onderste borden waar het krachtsverschil het grootst was, stonden stellingen op het bord waar de tegenstander zijn tanden op stuk moest bijten. Zelf dacht ik als eerste klaar te zijn en hoopte na de wedstrijd als teamcaptain enigszins de spelers van dienst te kunnen zijn. Het tegendeel was het geval. Aan bord 2 ging tegenstander Walinga frivool mijn zwarte stelling tegemoet, maar kwam al snel totaal verloren te staan. Omdat ik dacht, dat hij na dameruil wel direct op zou geven, koos ik voor deze naderhand te slappe afruil. De stelling die resteerde voor mijn tegenstander bleek toch nog allerlei kleine ressources te bieden en dus ploeterden we samen nog uren voort. In plaats van de eerste werd ik de laatste speler, die achter het bord vandaan kwam. Na vier uur spelen, het was inmiddels twaalf uur, werd na een kleine 60 zetten door de h-pion de overkant bereikt waar deze een gelukzalige toekomst als zwarte dame tegemoet kon zien. 
"Zwarte dame"







Ondertussen had jeugdspeler Alfred Rodenboog, die met een fantastisch seizoen bezig is bij de senioren en in de NOSBO-competitie, ook nu weer een halfje binnen gesleept. Dat deed ook invaller Wim van Dijken in een stelling die ik halverwege de partij als mogelijk verlies beoordeelde. Juist de stelling, die ik met een plus beoordeelde ging opeens verloren. Dat was die van Piet Beetsma, die na een ongewone Hollandse opening, ogenschijnlijk beter stond, maar opeens opgaf. Oorzaak onbekend. 
 Albert Prins speelde taai en degelijk in een voor hem vertrouwde opening en sleepte ook een halfje binnen. Remise zou ook mogelijk de uitslag zijn geweest bij Gerard Zijlema, maar hij gaf op in een stelling, die mogelijk nog kansen op verdediging bood, kreeg ik te horen. En dan hebben we nog bord 3 en 1.
 Aan bord 3 zat Jan Pilon en hij kreeg het moeilijk. Zodanig zelfs, dat er een stuk moest worden ingeleverd. Hij bood nog lang tegenstand, maar aan verlies was niet meer te ontkomen. Als laatste bord 1 met clubkampioen Roelof Kroon. In zijn laatste NOSBO-wedstrijd verloor hij voor het eerst sinds mensenheugenis. Toch tel ik bij aanvang van de wedstrijd dit bord altijd direct voor een vol punt mee in de uitslag. Roelof beheerst het eindspel zodanig, dat zelfs de Berlijnse Muur waarschijnlijk uiteindelijk spontaan zou zijn ingestort. En zo ging het ook nu weer. Urenlang oogde de stelling als een degelijke remise en uiteindelijk ging Roelof toch weer met het punt er vandoor.

Sissa kampioen

Sissa, nummer 1 en kampioen
Door bovenstaande uitslagen op te tellen komt het achttal van Ten Boer niet verder dan 3,5 punt. Dat betekent, dat Sissa er dus 4,5 bijeen sprokkelde. Genoeg voor de winst en daarmee het kampioenschap. Heren van Sissa, allen van harte gefeliciteerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...