maandag 31 oktober 2011

Ruischerbrug, eh, ik bedoel Ruischerberg

Onlangs is de verkeerssituatie bij Ruischerbrug gewijzigd. Een en ander heeft geresulteerd in een kruispunt met verkeersdrempels en plateaus waar de honden geen brood van lusten.
Ruischerberg
Aan de noordzijde wordt de uit het zuiden komende automobilist met een afdaling, die inmiddels de bijnaam "zwarte piste" heeft. Ook het oprijden er van vanuit het noorden is geen pretje. De schade aan het wegdek mag er inmiddels zijn, nog erger is natuurlijk de schade wanneer het je eigen auto betreft. Ruischerbrug zal dan ook binnenkort worden omgedoopt in RuischerBERG.
Je zult maar met een gebroken been in een ambulance er langs moeten. Ik voorspel u een schreeuw die tot in Delfzijl is te horen. "Da's wel dudelek, dij het zien bain echt brok'n".
Je zult maar als argeloze toerist hier langs tuffen of gewoon onbekend zijn in onze omgeving. Helm op in de auto is bijna te adviseren. Wat een "leuke gastvrije verrassing" hier in Ruischer-berg.
Binnenkort te verwachten
Verderop en komend van richting Harkstede mag je bij het oprijden je nek testen. Doordat de vloeiende lijn vanuit Harkstede richting brug eruit is gehaald, moet je je nek bijna meer dan 90 graden draaien om de eventuele fietser van rechts te kunnen zien. Met de extra drukte in de spits is tevens groot gevaar dat de fietser van links over het hoofd wordt gezien. De pijn in je nek hierbij nog daargelaten. Ik heb medelijden met de oudjes onder ons die hier langs moeten. Straks in de winter in de donkere uurtjes zal dat nog heel wat bijzondere, soms gevaarlijke, situaties gaan opleveren.
Omdat de democratisch door ons gekozen overheid onze beste vriend is, heb ik vriendelijk aan de Gemeente Groningen de vraag gesteld of dit toch echt wel de bedoeling was. Met de snelheid van het licht wordt er gereageerd. En maar roepen, dat ambtenaren niet snel zijn. Binnen tien minuten een ontvangstbevestiging. Binnen een uur de melding dat mijn bericht is doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Binnen een dag de melding dat het bericht door Pietje en Kees in behandeling wordt genomen en dat ik binnen bepaalde tijd een antwoord kan verwachten. 
Verbazingwekkend is natuurlijk weer het ontbreken van gewoon gezond verstand en een rijtest met auto en overleg met politie en ambulancepersoneel. Het met ons belastinggeld aangelegde kruispunt wordt kennelijk niet even bij oplevering gecontroleerd, geëvalueerd en mogelijk snel aangepast voor onbedoelde effecten. Waar in het bedrijfsleven dit vrijwel direct wordt gecorrigeerd ("'t Is nait goed en wie betoal'n nait". Moet je zien hoe snel het hersteld is.), durf ik nu al te voorspellen dat eventuele actie ruim tien maand in beslag gaat nemen. Het zou me niets verbazen als het antwoord als volgt zou luiden: "De reconstructie is conform de opdracht uitgevoerd en opgeleverd. Wij zien alsnog niet de noodzaak in om een en ander te wijzigen."
Te zot voor woorden eigenlijk dat er geen standaard lijkt te zijn bij het aanleggen van verkeersdrempels. Ook in mijn eigen woonplaats Ten Boer is al menigeen onaangenaam verrast en waar eigenlijk niet in Nederland. En heus niet altijd te wijten aan te hard rijden.

Er bestaan geen wettelijk eisen voor de afmetingen van verkeersdrempels. 3VO raadt wegbeheerders aan alleen gebruik te maken van de standaard drempels, die door CROW (Kenniscentrum voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) zijn aanbevolen in de Richtlijn Verkeersdrempels.
De hoogte van een drempel is bij voorkeur 8 cm, maar de drempels van 12 cm hoogte, die in het verleden standaard toegepast werden voldoen ook. De lengte van de op- en afrit is afhankelijk van de gewenste snelheidsremming en van de gekozen hoogte van de drempel.
Volgens de wet mag je verwachten dat je op een weg waar je 30 of 50 kilometer per uur mag rijden, je ook met deze snelheid over een drempel moet kunnen rijden zónder schade.

Schade aan uw auto en voldoen aan de snelheidseis lijkt dus te betekenen, dat de schade bij onze overheid geclaimd kan worden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Eenrichtingsverkeer bij Omlandia 1 tegen ZNC

  Keeperswisseling Zaterdag 14 december. Het is de zoveelste kille en grijze decemberdag. Later ook nog een miezerige dag. De laatste offici...