Rechts / blauw de Beneluxweg ri. A7 |
..... het was dus geen felicitatie, geen kadobon, maar een "bon" en wel één van € 94. Negeren van bord A1 in vaktermen en wel met 14 km. Dat betekent na correctie 81 km als richtlijn voor de boete.
Bord A1 |
Voor onze veiligheid, milieu en wat al niet meer ben ik voor maximum snelheden. Natuurlijk overschrijden we allemaal deze vrijwel voortdurend (b.v. 30km-zone in Ten Boer). Zolang dit geen (dodelijke) ongelukken oplevert en slechts licht van aard maakt niemand, zelfs onze overheid, er geen punt van. Gezond verstand, het weer, de tijd en de omstandigheden spelen hierbij een grote rol.
Zelf staat bij mij de cruise-control regelmatig aan. Ik wil geen boete, de benzine is mij duur genoeg en het rijdt rustiger.
Het "nieuwe rijden" zou zelfs door mij uitgevonden kunnen zijn. Even terzijde. Grappig hierbij is ooit de opmerking van een garagemonteur: "Remt u wel eens, mijnheer Dijkhuizen?". De remschijven waren volgens hem namelijk volledig verroest en haast aan vervanging toe. "Daar gaat de besparing.", was mijn eerste gedachte (300-400 m uitrollen is echt mogelijk, beste lezers).
Bezwaar
Toch heb ik in dit geval bezwaar gemaakt. Onze overheid heeft, naar mijn persoonlijke mening, op dit punt namelijk de wegsituatie zo ingewikkeld gemaakt, dat juist een blik op de snelheidsmeter van je auto daar misschien wel het gevaarlijkste is wat je daar en op dat moment kunt doen en zeker in de ochtendspits.
Vanwege scheepvaartverkeer en gesloten bruggen maak ik eens in de zoveel tijd gebruik van de ringweg en de A7 richting Hoogezand. De gang van zaken. Komend vanaf de Rijksweg Delfzijl-Groningen wordt achter je en naast je al gevochten voor een plekje vooraan, want dat is immers al gauw weer twee seconden tijdwinst.
De weg gaat vervolgens weer even van 2-baans naar éénbaans. Dan is het de bedoeling, dat je in een superdrukke spits een gaatje moet zien te vinden in de rij auto's links naderend en al rijdend op de rondweg. Tot twee keer toe moet je in mijn geval naar links uitvoegen om op de A7 te belanden. Links naast mij wil het gros van deze dames en heren echter niet rechtdoor, maar uitvoegen naar de 2 rijbanen rechts richting Zuidelijke rondweg. Daarnaast bestaat het grote risico in de spits, dat het verkeer op de uitvoegstroken vlak voor je ook nog eens volledig stilstaat vanwege de gigantische drukte.
Kop-staartbotsing Beneluxweg proberen te vermijden |
Om uit te voegen naar links kun je echter maar één ding doen. Dat is een gelijkwaardige snelheid zien te vinden aan de verkeersstroom links naast je en dat op een kort traject van enkele honderden meters ook nog eens twee keer. Zoals gezegd, een blik op je snelheidsmeter werpen is echt het laatste wat je doet op een dergelijk moment.
Twee week later heb ik nogmaals getest of het mogelijk was. Fatsoenlijk kijken is pas echt mogelijk, nadat je veilig op de A7 bent beland en je de hele situatie achter de rug hebt. Weliswaar was de snelheid lager als ten tijde van de overtreding, maar ook nu weer hoger als de geldende 70km.
Oplossing
Het verkeer, al rijdend op de Oostelijke rondweg, moet eerder naar een lagere gemiddelde snelheid middels flitspaal of andere oplossingen. Pas dan is invoegen met een snelheid van minder dan 70 km fatsoenlijk mogelijk in de spits.
Moeite
Wat een verspilling van energie zullen velen denken. Ik verwacht echter niet, dat de boete ook volledig wordt kwijtgescholden. Wel dat er een kans moet zijn, gezien de argumenten, dat deze lager wordt vastgesteld, maar ik ben dan ook een rasoptimist en heb zelfs nog vertrouwen in onze overheid.
Maar een boete van € 94 is in dit geval onredelijk hoog, vind ik. Inmiddels is de ontvangstbevestiging binnen en "wordt vervolgd" is in mijn geval nu dus letterlijk en figuurlijk van toepassing.
Test u maar eens uit of u in de spits en natuurlijk na de zomervakantie, binnen de snelheidslimiet twee banen naar links kunt uitvoegen, maar let ook op pechauto's in de berm. Verplaats u ook eens in wat minder slagvaardige rijders of onze ouderen. Mensen van bijna 55 en ouder dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten