woensdag 28 november 2012

Schaakclub Ten Boer zet ook Middelstum opzij

Door het oog van de naald

"Heb ik dat echt gemist?" waren de woorden van mijn tegenstander Harry Wubs van het eerste team van Middelstum. Hij doelde op mat in één.
 "Ja, echt gemist.", kon ik hem een beetje beschaamd mededelen. Ik had de grafzet, die dit mogelijk had kunnen maken immers zelf uitgevoerd.



Na een enerverende veldslag met een een lange-termijn-offer van mijn kant, een in tijdnood, net een zet te laat, gemist tweede, beslissend offer en vlak na het genoemde mogelijke mat-debakel, mocht ik hierna toch nog toeslaan met een tweede offer. Dit waren de ingrediënten in mijn partij van gisteravond. Het geloof in het succes van het eerste offer begon juist een beetje weg te ebben.

Alleen een vastgenagelde koning op h1 en stukken met weinig bewegingsvrijheid van mijn tegenstander, die ook nog eens continu een mogelijk mat van mijn kant moest zien te pareren, had ik nog als compensatie. Murw van het verdedigen en gefixeerd op het voorkomen van mat op veld f1 maakte mijn tegenstander even schaakblind. Juist bij de laatste zet van de tijdnoodfase zette ik mijn zwarte koning namelijk op e5 en met het simpele Df2-Dd4 kon ik door wit ten grave worden gedragen.

27-11-2012 Ten Boer-Middelstum; bord 1;
 Harry Wubs (rating1801) - Klaas Dijkhuizen (1899)

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. 3. Nc3 Bb4 4. Qc2 b6 5. e4 Bb4xc3+ 6. b2xc3 Bb7 7. Bd3 d6 8. Nf3 Nbd7

 9. O-O e5  10. h3 Qe7 11. Re1 O-O 12. Bg5 (Zelf vond ik Ph4 dreigend Pf5 een beter idee. Nu krijgt zwart aanknopingspunten) h6 13. Bh4 g5 14. Bg3 Nh5 15. Bh2 Nf4

 16. Bf1 (De computer oppert gewoon slaan op f4 met Lh2) Qf6 17. Re3 Kh8 18. Rd1 Bc6 19. Ne1 Rg8 20. g3 Rg7!? (Een offer gebaseerd op de ongelukkige posities van de stukken van wit, maar een duidelijke winst zag ik nog niet.) 21. Kh1 Rag8! Positioneel staat bij zwart alles optimaal. Alleen de winnende variant nog even vinden. 22. gxf4 gxf4 23. Re2 Qg6 24. Qd3 f5 25. d5 Nc5 26. exf5 Qf7 27. Qd2 Bd7 28. f3 (Glipt wit er toch nog tussendoor?) Bxf5 29. Rg2 Qh5 30. Rxg7 Rxg7 31. Bg2 Bxh3 32. Bxh3 Qxh3

33. Qe2 Rg3!? (De tijdnood laat zich direct gelden. Zet e4 lijkt beslissend. Wat zou wit dan nog kunnen spelen? Immers na exf4 volgt gewoon Pxe4! en na Dxe4 mat op f1) 34. Qf2 Kg7 ?! 35. Rc1 Kf6?! 36. Rc2 Kg5 37. Re2 Kf6 (Beiden in grote tijdnood. Het is voor elk oppassen geblazen) 38. Re3! e4! 39. Rxe4 Nxe4 40. fxe4 Ke5??? De "kroon" op het werk.



Tsja, langzaam zakte ik naar en bijna door de vloer. Moet ik, voordat hij het ziet, opgeven? De felicitatie had ik al bijna op de lippen, maar ik zag dat hij ging nadenken, maar waarover dan in vredesnaam? In het clubbelang toch nog even gewacht en dan komt na een kleine twee minuten de beloning voor betoonde moed, slecht tijdnoodspel en de offers t.w. het even slechte.... 41. Ng2 ???? Qua blunders is de zaak weer in evenwicht.

41. ... Qxg2+! (De overmacht aan pionnen is alleen al goed voor vele seconden bedenktijd in de eindfase) 42. Qxg2 Rxg2 43. Kxg2 Kxe4 44. Kf2 h5 45. Ke2 f3+ 46. Kf2 Kd3 47. Kxf3 Kxc3 48. Kf4 Kxc4 49. Kg5 b5 50. Kxh5 a5 51. Kg4 b4 52. Bf4 a4 53. Bg5 41. Ng2 Qxg2+! 42. Qxg2 Rxg2 43. Kxg2 Kxe4 44. Kf2 h5 45. Ke2 f3+ 46. Kf2 Kd3 47. Kxf3 Kxc3 48. Kf4 Kxc4 49. Kg5 b5 50. Kxh5 a5 51. Kg4 b4 52. Bf4 a4 53. Bg5 en wit geeft even later op. Eén pionnetje bereikt tenslotte de overkant, maar dat is genoeg.

Ondertussen

Halverwege de avond maakte somberheid zich van mij meester. Na een remise voor Piet Beetsma in goede stelling waren diverse teamgenoten in moeizame stellingen verzeild geraakt. Martin Berends raakte een stuk achter, later een tweede en verlies was een feit. Gerard Zijlema nam een pion met een toren i.p.v. met een pion en kon ook na een "petite combinaison" even later de stukken in de doos doen.
 Albert Prins leek op dreigend pionverlies af te stevenen en onze jongste teamgenoot Alfred Rodenboog stond eerst goed, maar naar horen zeggen even later eerst één, toen twee resp. drie pionnen achter.


Taaie jongens

Mijn teamgenoten rechtten echter de rug en gingen er nog eens goed voor zitten. En alweer worden er wonderen verricht. Eerst Albert met een mooi breekoffer, die plotseling een punt scoort. Alfred tovert uit het niets een tegenaanval met mat te voorschijn en ook Jan Pilon weet een moeizame en ogenschijnlijk bijna gelijke stelling tot winst te brengen. Wopko Dijkema zorgt voor het zekere ene wedstrijdpunt door in een lange partij remise te maken met een loperoffer.
Alfred is met zijn derde winst op rij de topscorer in onze klasse. Dat is een compliment waard.

Door mijn winst wonnen we dus zelfs met 5-3 tegen een op papier sterker team. Op Alberts Schaakblog (zie link) de impressie van Albert over onze derde clubwedstrijd. In elk geval zijn we nog steeds koploper en kent de club ook dit seizoen weer een ongekende start. Mocht u eens een kijkje willen nemen, kom dan eens langs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...