zaterdag 13 augustus 2016

Light producten en andere zomerzotheden

Komkommertijd

Pindakaas ????
"30% minder vet", aldus de label van de Plus-pindakaas. Een light product, maar  .....

Eerst even wat andere kost. Voor de goede orde, ik heb helemaal niets met light-producten. De troep van het origineel wordt meestal vervangen door nog grotere troep, vaak van onnatuurlijke en kunstmatige aard zoals aspartaam waarover de meest enge dingen op internet staan (wetenschappelijk onderbouwd of niet). Het staat me van nature en instinctief al tegen.

Je kunt gewoon alles eten is mijn motto. Dan wel bij voorkeur 'de schijf van 5' als leidraad volgens het ontbijt-lunch-avondeten-principe en met veel afwisseling. De tussendoortjes zijn bij voorkeur fruit en bij wijze van uitspatting in het weekend een koekje, chipje / nootje en een drankje extra. Regelmatig sporten en bewegen is natuurlijk logisch. Je komt dan nagenoeg geen gram aan m.u.v. de koudere en donkere winterperiode. Tenminste, bij een groot aantal van ons.

Afbeeldingsresultaat voor suiker in thee
Thee met suiker - psychisch gestoord?
Dat je altijd iets dikker wordt in de winter is een natuurlijk proces (minder beweging, iets vetter eten, minder zon, slechter weer). Net zoals bij uw kat verdwijnt de extra 1-3 kilo weer geruisloos in de lente door zon, tuinwerk, sport en de bijna automatisch behoefte aan extra beweging in lente en zomer.

Het doet er volgens mij ook niet zoveel toe wat je eet als het maar enigszins gezond is en de adviesvolumes niet worden overschreden. De dagelijkse circa 100-125 gram vlees bij het avondeten dus niet nog eens met een snack bij de lunch aanvullen wat ik vrijwel dagelijks op mijn werk zie.

Tik, tik, tik is het dan op de caloriemeter. Wat ik verder allemaal nog aan snoeppotten en andere zoetige tussendoorsnacks op kantoor zie, is ongelooflijk. Ik kom er niet aan en kom daardoor niet aan.

Gebak zou bij voorkeur door iedereen voor eeuwig terzijde moeten worden geschoven zoals ik al sinds mijn pubertijd doe. Zo niet, dan is een extra zware training te adviseren om deze calorieBOM te verteren.

En de extra beweging geldt natuurlijk ook voor ...
  • de extra snack tijdens de lunch
  • de snoeppot op het werk en vaak ook al thuis
  • de extra middagsnack, meestal van zoetige aard
  • barbecue (4 tot 5 x zoveel vlees per persoon dan gemiddeld)
  • de (barbecue-)sausen - vaak met een ongelooflijke hoeveelheid suiker
  • frisdrank, vooral de Cola, Fanta en de dubbeldranken met zogenaamd 'boordevol' fruit ..eh, daar is ie weer, suiker!
Eigenlijk is vrijwel alles wat uit de VS is overgewaaid aan drank- en eetgewoonten en de volumes er van (emmer(!) popcorn in de bioscoop) ongezond te noemen. Weg dus ook met de barbecue volgend jaar! Dat is inmiddels zo vreselijk 20e eeuw. Ga toch 'lekker slow' gourmetten met mini-stukjes vlees en vis, groente en echte vruchtendranken. Follow de Dijkhuizentjes het nieuwe motto.

'Moet kunnen'

Het motto van velen en ook een mij bekende Weight Watcher een aantal jaren geleden na een succesvolle afslanking van Michelin-vrouwtje naar volslank (-100 kg ongeveer alhoewel misschien een beetje overdreven).
Eén keer per week een patatje was na dit proces volgens de WW-er geen probleem. Ook een gebakje was geen probleem. 'Moet kunnen', aldus de WW-ers. Foto's zien we altijd 'er voor' en 'er na'. 'Een jaar later' ontbreekt meestal. U mag raden waarom.

Dat ze bij deze club niet als regel 1 dit 'voedsel' voor eeuwig van de agenda afgooien is mij een raadsel.  Het is of je een ex-druggebruiker opnieuw de coke voorzet. Het kon dus ook niet. Binnen een jaar moesten de tuin- en dubbele kantoordeuren weer beide opengezet worden om er door te kunnen. Dubbele stoelen in het vliegtuig kreeg je als kleine compensatie. En gelachen dat we hebben, maar dat 'moet kunnen.'

Vlees kopen we al langere tijd hier thuis op grammen per persoon volgens de schijf-van vijf. Zelf kijk ik tegenwoordig bij de frisdrankaankopen meestal eerst naar het aantal suikergrammen en vergelijk ze dan. Negen van de tien producten kun je dan vaak terzijde schuiven. Allemaal suiker, maar in mijn ogen tot max 10 gram per glas nog acceptabel.

Als compensatie kan ik daarom gelukkig nog wel met een gerust hart suiker in thee en koffie gooien. Ze kijken me hierbij tegenwoordig wel aan of ik (licht) psychisch gestoord ben. Zeker als ik vraag om een tweede suikerzakje. Het is het nieuwe roken van de komende jaren.

De reden waarom ik het merendeel van het bovengenoemde punten geheel terzijde heb geschoven is heel simpel. Het is gewoon mijn lange-termijn-gezondheid die ik goed wil houden en het feit, dat ik zo lang als mogelijk goed wil kunnen bewegen, sporten en werken. Een kwestie van wilskracht en discipline. Is aan te leren hoor!

Dit is wel pindakaas
Ik begon hierboven mijn verhaal als volgt:

"30 procent minder vet", aldus de label van de Plus-pindakaas. Een light product, maar  .....

de vet wordt door de fabrikant gecompenseerd in iets andere calorieën en niet zo'n klein beetje ook. Er zit namelijk 422% (!!!) (oftewel 6,4 gram Calvé tegenover 27 gram bij de Plus) meer suiker in (per 100 gram) dan in dit voorbeeld van de Calvé-pindakaas. Het is zelfs 574% in vergelijking met de eigen Plus-pindakaas bleek uit naderonderzoek. Te zot voor woorden.

Geloof het of niet, maar de superhoeveelheid suiker - en ook nog eens extra toegevoegd! - knispert bij de Plus-pindakaas aan één stuk door tussen de tanden, de echte smaak van PINDAkaas is nagenoeg afwezig. Troep is het.

Waar halen ze het lef vandaan om dit een light-product te noemen? Het is haast crimineel en zeker misleidend gedrag richting consument.
Wat zijn dit voor producenten? Zijn het Marsmannetjes? Hoe leg je het uit aan je gezin als je ziet wat voor troep vader / moeder aan de consument en jouw kinderen verkoopt? Ik denk, dat er aan tafel geen woord aan gewijd wordt. Dat durven ze dan weer niet.

En dan tot slot wat licht verteerbare en caloriearme kost:
Afbeeldingsresultaat voor metaaldetector vliegveld
Niets ontdekt
  • Onlangs vier uur lang gewandeld in de hoofdstad van Noorwegen. Superdruk daar en slechts 1 roker gezien! Dat gaat de goede kant op. Nu nog de steden, stadions, parken en terrassen in Nederland.
  • Paspoort blijkt reizend door vijf Europese-landen niet nodig te zijn zoals is gebleken. Per ongeluk vergeten. Nergens controles.
  • Op Schiphol ging vorig jaar de metaaldetector niet af toen ik per ongeluk passeerde met iets van metaal in de handbagage. 
  • In Boedapest idem dito met de metalen gesp van de riem nog om de middel.
  • Ja, we lachen wat af hier in Europa met al onze grens- en veiligheidsmaatregelen.
Heerlijk om al dit lekkers in komkommertijd van je af te schrijven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...