woensdag 13 februari 2013

Boetes

Zware overtreding
Geen mooier vermaak dan leedvermaak. Zo heb je in jaren geen boete, zo heb je er twee, zeg maar drie. Zie ook mijn bijdrage "Boete", let op het verschil.

In het kader van hoe houd ik "mijn jongens" zinvol bezig en hoe spek ik de schatkist was het zondag 3 februari jl. weer zo ver.

Ruischerbrug

 Locatie Ruischerbrug, een "levensgevaarlijke" weg binnen de bebouwde kom, geen kruisend verkeer, geen voetgangers, maar altijd weer die wegpiraten zoals ik en mijn vrouw. 
Zondag, de dag dat de oudjes en jonkies hun sociale verplichtingen afleggen en zo dus ook de familie Dijkhuizen. We trekken er beiden tussenuit. Gesplitst zelfs, de vrouw met de auto naar moeder, uw blogger met auto en moeder naar elders voor ziekenbezoek. 

Wegpiraat

We racen, scheuren bijna, gezellig keuvelend met de onwaarschijnlijke snelheid van zo'n 80 km per uur richting Groningen en vanzelfsprekend 60 bij Garmerwolde vanwege een portretfotograaf aldaar. Al ruim 32 jaar mijn route, ruim 16.000 keer het stukje Ruischerbrug naar de stoplichten volgens een globale berekening. 
Natuurlijk rijd je daar niet altijd keurig 50 km p/u, natuurlijk is hard rijden niet of nauwelijks meer mogelijk door de toegenomen verkeersintensiteit. Zeldzaam zijn de momenten dat je zelf constateert dat er echt hard wordt gereden door je medeweggebruikers. Iedereen rijdt gewoon over het algemeen een natuurlijke snelheid, soms misschien iets te hard, maar in het algemeen een totaal ongevaarlijke snelheid, zeker op dit stukje weg. Eigenlijk is er dus nauwelijks een reden meer om juist daar te controleren. Toch ben je dan bij lichte overschrijding kennelijk al een wegpiraat voor onze overheid, en dus in overtreding en dus is een boete terecht. Toch?

Voor de aangrenzende bewoners is het geluidsniveau van het verkeer ook een reden voor de limiet van 50 km, maar met de steeds betere automotoren zou het verschil in decibels bij 50-70 km p/u volgens mij miniem zijn.
 Even terzijde, van de zotte is een mogelijk toekomstige Europese regel om de elektrische auto met een geluidje te laten rijden. We moeten gewoon opletten met zijn allen, op een fiets zet je toch ook geen ratelband. Heerlijk toch, die rust op de wegen.

"Je mag hier maar 50"

Voor veel mannen waarschijnlijk een bekende kreet. Vrouwlief naast hem houdt kritisch de snelheidsmeter in de gaten en vergeet zelden een opmerking te maken bij overschrijding. Voorlopig ben ik hier waarschijnlijk enige tijd van verlost, want vrouwlief is namelijk ook geflitst op de heenweg. 
Geluksvogel dat ik ben, had ik op de heenweg vrij zeker "sloompie" voor me rijden, hetgeen ons boete drie, misschien zelfs nummer vier, op één dag heeft bespaard. Maar "sloompie" was jammergenoeg deze dag op de terugweg in geen velden of wegen te zien, dus reed ik op de terugweg, gezellig keuvelend met mams, weer mijn natuurlijke snelheid en dus iets te hard. Flits!

Toeval of niet, ik reed op dat moment zelfs weer vlak achter mijn echtgenote aan. Dit keer reed ze zelf kennelijk nog net binnen de boetegrens. Vier boetes op één dag waren dus theoretisch mogelijk geweest. Eigenlijk hebben we dus winst gemaakt die dag, immers één of twee boetes bespaard.

Averechts effect

Persoonlijk verkeren we in de omstandigheden dat een en ander, behalve wat ergernis, nog relatief  gemakkelijk te verteren is. Boetes, van in dit geval totaal € 81, zijn voor velen in deze crisistijd echter een behoorlijke aderlating. Soms zijn ze belachelijk hoog, zeker in vergelijking met buurland Duitsland. Zij, die het wat moeilijker hebben, zijn genoodzaakt om het elders te besparen, mocht dat nog mogelijk zijn en de gewone economie is daarmee de dupe. Gelukkig vindt zelfs de politie nu dat het wat te gortig wordt wat hoogte van de boete betreft.

Bellen

€ 350 is de boete voor bellen achter het stuur. Vanmiddag werd ik nog bijna geschampt door een bellende "oma" (!!) op een kruispunt in Harkstede. Van mij mogen ze dat bedrag nog eens verdubbelen voor deze malloten.

Tenslotte. Binnen een jaar staat de teller dus op € 174 en dat voor iemand, die "het nieuwe rijden" uitgevonden zou kunnen hebben. Ach, zoals gezegd, geen beter vermaak dan leedvermaak en mijn vrouw houdt zich voorlopig wel stil. Pure winst, eigenlijk deze dag.

(Wordt hopelijk niet vervolgd)











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...