woensdag 25 september 2024

Simultaan Joris Brenninkmeijer (IM) – jubileum SV Lewenborg (1974-2024)

 

Joris Brenninkmeijer (links)

De eerste activiteit (van drie) in het kader van ons clubjubileum betrof een simultaan tegen club- en oudleden op 24 september. Voorzitter Jacob Bosgra vroeg mij een en ander van deze avond op papier te zetten.

Oud-lid Joris Brenninkmeijer (rating 2514) was de simultaangever. Sinds het coronatijdperk is hij niet meer superactief op schaakgebied, maar het verschil in rating (zo’n ruime 700) met de gemiddelde rating van onze clubleden zou natuurlijk nog steeds voldoende moeten zijn voor een topscore.

Totaal 21(oud-) leden, inclusief twee gastleden, ‘trapten’ af in de grote zaal in ‘Het Dok’. De feestvreugde werd verhoogd met hapjes, druiven, tomaatjes en andere lekkernijen. Toch vreemd als je ziet, dat dit alles er ingaat als ‘koek’. Na een voorstelrondje werd even na half acht bij oud-lid Johan Jans de eerste zet gespeeld. Mocht je snel verliezen als Lewenborger, dan kreeg je misschien nog een herkansing.

Als club, allen spelend met zwart, hebben we ons kranig geweerd. Slechts één partij werd snel beslist, natuurlijk in het voordeel van Joris. Zijn tegenstander mocht het nog eens proberen. Verder kreeg ik alleen van mijn naaste schaakburen wat mee van de diverse stellingen.

Ton, Valentin, Douwe en Hiddo

Ton van Ingen zat verderop in de zaal en speelde een gedegen partij aldus Joris en Ton zelf. Na een moeilijke start wist Ton zijn partij langzaam maar zeker om te buigen naar een winnende stelling. De eer van de club was in elk geval gered. Jammer genoeg heb ik niets van zijn partij gezien.

Rechts naast me zat ook Valentin Bajrami goed te spelen. Met origineel spel bereikte hij een ogenschijnlijk remiseachtige stelling. Heel lang ging de verdediging goed. In de slotfase werd echter zijn laatste stuk, een paard, op a8 opgesloten. Technisch was het opeens toch ‘over en uit’ voor Valentin en hij moest Joris even later feliciteren.

Links van mij speelde Douwe Pol nog beter. Hij bereikte namelijk een winnend eindspel van P+L en vrijpion tegen Toren van Joris. Joris verzoende zich al zwijgend met een nederlaag, maar Douwe bood na bijna drie uur, en niet meer helemaal zeker van zichzelf, toch remise aan. Joris kon niet anders dan dit voor hem gelukkige aanbod aannemen.

Hiddo Zuiderweg was de laatste speler op de avond. Hij moest zich in moeilijke stelling langdurig verdedigen. Zet voor zet werd zijn stelling echter afgebroken en zijn koning opgejaagd. Mogelijk was er ergens een sterkere verdediging, maar die werd in elk geval door hem gemist. De opmars van Joris zijn vrije f-pion naar de overkant besliste de strijd in wit’s voordeel.

Voozitter Jacob Bosgra bedankt Joris
 

‘Met de nagels hangend aan de rotsen’

Natuurlijk was ik zelf ook van de partij. Het was al een pittige en vermoeiende tuin- en snoeidag geweest. Hoge verwachtingen had ik vooraf dus niet. Daarnaast had ik in maanden geen enkele serieuze competitiepartij gespeeld. Ik zat al in de auto om vervolgens weer uit te stappen. Toch maar het notitieboekje opgehaald. Wie weet. Achteraf een goede beslissing. Vervolgens eerst nog even Albert Prins ophalen en toen samen op weg naar het oorlogsfront.

Ik besloot het psychologisch aan te pakken. Als het Konings-Indisch op het bord zou komen dan zou vervolgens niet of nauwelijks aandacht aan de damevleugel besteed worden. Konings-Indisch kwam dus inderdaad op het bord. En weer heb ik me niet aan mijn eigen afspraak gehouden. Toen ik in iets slechtere stelling toch tot a6 besloot, stond ik verloren. Opgave gloorde aan de horizon.

Dus heb je niets meer te verliezen. Ik gaf even later bewust een toren (Ta8) cadeau in ruil voor mogelijke vrijpionnen. Joris wilde zijn Pa8 echter ook weer naar de stal brengen en dat was een slechte beslissing. Hij beoordeelde zet 25. ..c4 verkeerd of overzag dit akelig tussenzetje met schaak geheel. In elk gevolg het vervolg. Opeens stond ik op winst. Met verhoogde hartslag werden nog enkele krachtzetten gedaan en Joris gaf op. Na ruim vijftig jaar mijn eerste IM-resultaat, nu op weg naar het WK.

Joris won echter alle overige partijen en scoorde 19½ uit 22 (88,6%).

Hieronder, met bijna onzichtbaar commentaar, mijn partij voor de liefhebbers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

'Oktoberfest' bij en na Omlandia 1 - ZEC 1

Remco Bolhuis topscorer (4x) op jacht   Einbahnstraße 12 oktober 2024. In Ten Boer staat het duel tegen het onderaanstaande ZEC 1 op het pro...