zaterdag 20 december 2014

In de touwen

Half jaar gratis lidmaatschap en Kerstpuzzel
In de touwen
De Schaakclub Ten Boer (sinds 1948) hangt ook een beetje in de touwen en kan wel wat nieuwe seniorleden gebruiken. Daarom doen we belangstellenden in de regio ook het unieke aanbod van een halfjaar gratis lidmaatschap. Heel graag wil de club in de toekomst haar 75-jarig bestaan vieren. Dus wie helpt ons uit de brand?

De jeugdafdeling draait met ruim 30 jongelui wel als een tierelier, maar de seniorafdeling vecht voor haar bestaan. Mocht u de schaaksport dan ook een warm hart toedragen, kom dan gerust eens langs.

De clubavond van de senioren is de dinsdagavond vanaf 19.45 uur. U bent van harte welkom.
Verdere info: uw blogger (050-3023474) of Albert Prins (050-3022085); zie ook Alberts Schaakblog (link rechts).

Dan het schaken zelf. De club is vorig jaar gedegradeerd naar de onderste NOSBO-klasse. Theoretisch zou uw blogger in deze klasse op basis van zijn rating gemakkelijk punt na punt moeten scoren. Het tegendeel is het geval. De goede vorm is ver te zoeken en dat levert geen al te fraaie partijen meer op. Zoals hieronder.

Koning onder vuur 

Het is dus een moeizaam geworstel in vrijwel alle partijen en af en toe naar mijn eigen mening zelfs een beschamende vertoning.
Ter vergelijking: Cassius Clay / Mohammed Ali liet als bokser opzettelijk rondenlang op zich inbeuken om vervolgens ongenadig toe te slaan. Ik zit hetzelfde te doen, maar dan onopzettelijk, en hang soms ook zettenlang in de touwen wachtend op de genadeklap van mijn tegenstander, maar als die dan toch niet toeslaat .... Tsja!

De eerste wedstrijd was 28 oktober jl. tegen J.Krawczyk van Van der Linde 2 uit Winschoten. Wat ik in de openingsfase mezelf voorschotelde zal ik u niet al te veel mee vermoeien. Ik liet bewust mijn koning in het centrum staan en dat had ik misschien niet moeten doen. Wit valt de monarch direct aan via d- en e-lijn en de flanken. Of de stormloop was te overleven werd zettenlang ernstig door mij betwijfeld.
Laat nu een kil schaakprogramma (Arena) er heel anders over denken. Zwart stond helemaal niet veel slechter aldus zijn analyse. Wel even op een bepaald moment, maar verder viel het wel mee.

De oorzaak van mijn rare beoordeling van de stelling is er dan ook maar één t.w. vermoeidheid. Je leeftijd of tewel ouderdom mag immers nog geen optie zijn, toch? Dat komt later nog wel.

Kortom, ik dacht serieus de partij eigenlijk niet te gaan overleven en de enige doelstelling van de avond werd dan ook dat de tegenstander er wel wat moeite voor moest doen. De strijd dus zo lang mogelijk rekken en hopend dat de tegenstander misschien toch nog moe wordt. En hij werd moe.

De partij (Engelse notatie) verliep als volgt:

J.Krawzczyk (Van der Linde 2) - Klaas Dijkhuizen (Ten Boer)

1. Nf3 d5 2. d4 Nf6 3. Bf4 e6 4. e3 Bd6 5. Bg3 Bxg3 6. hxg3 c5
7. dxc5 Qa5+ 8. Nbd2 Qxc5 9. Bd3 Nc6 10. c3 Bd7 11. Ng5 Ne5
12. Nb3 Nxd3+ 13. Qxd3 Qc4 14. Qc2 h6 15. O-O-O Ke7 16. Rd4 Qc7
17. Nf3 a5 18. Nbd2 a4 19. e4 Bc6 20. exd5 Nxd5 21. Re1 b5 
22. Qf5 g6 23. Qd3 Nf6 24. Ne5 Rhd8 25. Nxc6+ Qxc6 26. Nf3 a3
27. b3 Nd5 28. Ne5 Qc7 29. Qf3 Ke8 


Wit speelt in bovenstaande stelling het menselijke 30. c4? 

Wit kan echter ook toeslaan. Hoe? Met Pxf7, Dxf7 (min of meer verplicht) en Txd5 (zwart mag niet terugslaan) en wit wint een belangrijke pion. Zwart moet nu haast wel met dame op f3 slaan, wit speelt Txd8 met schaak, ruilt en staat uitstekend. Ik ontsnapte dus.
Wonder boven wonder haalde ik toch nog de 30e zet en leek de in mijn ogen o zo zware storm te gaan liggen. Hoe kon ik toch alles zo slecht beoordeeld hebben?

30. ...Nb4 31. Kb1 Rxd4 32. Qxa8 Qd8 33. Qf3 

Vriendelijk remiseaanbod en KO

Zowaar zag ik zelfs opeens een alleraardigst zetje in de verte opdoemen als de tegenstander even niet zou opletten. Het zetje kwam een zet later zelfs concreet in beeld. De wanvertoning van mijn kant vond ik echter toch zo ernstig, dat ik hem eerst nog een vriendelijk remiseaanbod deed.
Ook verwachtte ik niet, dat hij het gevaar niet zou zien. Hij speelde uitstekend tot dat moment. Het gevaar even pareren en dan alsnog mij oppeuzelen was nog steeds de verwachting van mijn kant.

Mijn 'slechte' spel was ik helemaal beu en daarom bood ik hier dus maar remise aan.

33.  ... Dc7 met remiseaanbod van zwart.
Wit slaat het aanbod af  en speelt Dc3. Wat speelt zwart?
Wit sloeg het sympathieke aanbod af, onderkende het gevaar niet en deed de verkeerde zet. Twee mokerslagen later ging hij KO. Hierboven het diagram voor de KO. Het is even zoeken en misschien een beetje lastig, maar eigenlijk geef ik met de tekst al een hint.

Ziet u de oplossing ook? Voor de goede oplossers ligt hier op 31 december een lekkere, verse oliebol klaar.




 {



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...