woensdag 24 juli 2013

Komkommertijd - MKB's unieke klantenservice



Na een langdurige zoektocht op jacht naar een waardige vervanger. Natuurlijk op internet heb je binnen een dag of twee, drie de gewenste nieuwe camera in huis, maar 't is crisis en de plaatselijke economie moet gesteund worden en service dicht bij huis is toch ook wel leuk denk ik als sympathieke consument.


"Koopt elders niet wat Ten Boer u biedt" is dan ook één van mijn motto's. Bij gebrek aan een fotozaak in het dorp zou het in dit geval de regio worden, kortom de stad Groningen.  Enerzijds voor nog wat mondelinge, persoonlijke toelichting en anderzijds gewoon om de kleine en tegenwoordig ook grote detaillist een steuntje in de rug te geven.

De keus viel na lang zoeken, wikken en wegen, op een wereldberoemd topmerk. Tussendoor vele geweldige websites gevonden.
Zowel t.b.v. vergelijking, merk als fotografie b.v. DIGITALE•FOTOGRAFIETIPS - Fotografietips voor beginners en gevorderden. Mijn keus was overal te koop volgens het merk zelf, de dealer, de website van de winkel. Dus niet, zo bleek de praktijk.

Alvast een tip. Vrijwel elke potentiële koper wordt totaal onnodig op internet naar de spiegelreflexcamera geleid!! Tik maar eens een merk in op internet.

Doe daarom eerst een test: Wat voor fotograaf ben ik? Mijn stelling: U komt meestal bij de goedkopere compactcamera uit.



Spiegelreflex is voor de echte liefhebber. En waarom wordt vrijwel iedere internetbezoeker hierheen geleid is dan de volgende vraag. Dat is heel simpel: Voor een spiegelreflex is vaak een scala aan accessoires nodig.
U komt er soms in om en dus is het vooral lucratief voor de verkopende partij op zowel korte als langere termijn.

Daarnaast nog eens het verlies-risico van al dit spul en veel gezeul met tassen om niks. Zelfs de vakman geeft het dan na enig drentelen en ook op internet toe. De kwaliteit van de compactcamera van tegenwoordig benadert die of is gelijkwaardig aan die van de spiegelreflexcamera.

Maar goed, op een zaterdag in maart wordt de eerste winkel bezocht. "Ja, we hebben er nog één." Hij lag in de etalage en veelvuldig gebruikt gezien de vettige afdrukken. Geen nieuwe te krijgen, geen spontaan aangeboden korting, niet als winkel vrijwillig zeggen, dat er snel een nieuwe voorraad aankomt.
 Op naar de volgende. Weer een demonstratiemodel. Nu wel een verkoper, die onze naam noteert en zou bellen wanneer er een nieuwe binnen is. Twee weken later weer eens gekeken, maar we waren niet gebeld in de tussentijd. Nee, er was nog geen nieuwe voorraad.

Een maand later weer drie, nu andere winkels bezocht. Niemand had het in huis ondanks vermelding importeur / merk. De derde stuurde me naar de echte specialist. Murw gebeukt, koop je op diens advies een 'beter' (zgn. splinternieuw) model van een ander merk. Achteraf klopte het niet helemaal van het splinternieuwe en leek mijn eerste keus een betere aldus een deskundigen-vergelijking op internet. Desalniettemin, de eerste foto-ervaringen zijn van een uitzonderlijk niveau.

Ruim twee maand (!) later worden we gebeld door de verkoper van een groot mediaconcern, die onze naam had genoteerd. De nieuwe voorraad is binnen. We melden, dat we al een andere gekocht hebben.

Tsja, dames en heren van het MKB, maar ook van het eerste gekozen merk zelf kennelijk, dan lijkt dit natuurlijk wel het begin van het einde van jullie bedrijfstak. Wat een geweldige en unieke service.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...